Klant centraal in kantoor 3.0
Facility manager als partner in business
Overzicht
Klant centraal in kantoor 3.0: in het kort
In dit incompany programma leer je op welke wijze je er als facilitair business partner – samen met je stakeholders – voor zorgt dat het kantoor een werkomgeving is waar medewerkers zich prettig voelen en die winst oplevert voor de organisatie. Een omgeving die bijdraagt aan veerkracht en weerbaarheid in tijden van voortdurende veranderingen.
Je gaat op zoek naar antwoorden op vragen als:
- Hoe kun je anticiperen op de bijbehorende onzekerheden rond het creëren van een slimme en gezonde werkomgeving waar medewerkers zich nu en in de toekomst thuis voelen?
- Wat is de rol van technologie bij het ontwerpen van een gezonde, vitale en slimme werkomgeving?
- Hoe kun je bijdragen door zo goed mogelijk vooruit te zien door middel van scenario’s?
- Hoe ga je als partner in business productief samenwerken met stakeholders en kom je tot een gezamenlijke aanpak die daadwerkelijk waarde toevoegt aan je kantoor als werkomgeving?
Je gaat aan de slag met het maken van scenario’s en het opstellen van een business case rond (mensgerichte) investeringen die toegevoegde waarde bieden voor je organisatie. Ook ga je ervaring opdoen met het voeren van een ander soort gesprekken met business leaders, Human Resources, ICT en workplace consultants.
Dit zijn de resultaten:
- Je weet hoe je het kantoor als werkomgeving breder kunt inzetten om medewerkers maximaal te ondersteunen in hun werk;
- Je weet wat de mogelijkheden zijn van smart & healthy oplossingen rond bezetting, luchtkwaliteit en samenwerken die relevant zijn voor de werkomgeving van je organisatie;
- Je hebt geleerd de juiste technologie te selecteren als tool voor een effectieve en efficiënte werkomgeving – en dat daar altijd een organisatie proces bij hoort;
- Je heeft de eerste aanzet tot een business case / value case voor de werkomgeving.
Dit neem je als bagage mee:
- Vingeroefeningen rond het opstellen van scenario’s en het voeren van gesprekken met huidige en potentieel nieuwe stakeholders.
- Een overzichtelijke matrix met de typering van de werkomgeving als waardendrager toegespitst op uw organisatie inclusief een concreet stappenplan;
- Inzicht in klantwaarden en budgetten voor de werkomgeving in een samenwerking tussen HR, Facility, IT, business leaders en workplace consultants;
- Kennis van de uiteenlopende behoeften van verschillende groepen medewerkers en hoe je daarin kunt voorzien.
Voor wie is dit programma?
Dit programma is bedoeld voor Facility Managers, IT- en Workplace Consultants, HR Business Partners en Transformatie Managers, die beleidskeuzes moeten maken voor de (her)inrichting van het kantoor voor ‘terugkerende’ medewerkers. Zij krijgen tools en kennis aangereikt om de werkomgeving slim, gezond en toekomstbestendig in te richten. Tevens helpt het programma hen de juiste technologie te selecteren als tool voor een effectieve en efficiënte werkomgeving. Met als belangrijkste doel om medewerkers een passende werkomgeving aan te bieden en hen betrokken en productief te houden.
Programma
Klant centraal in kantoor 3.0: het programma
Docent: Onno Willemse
Dit incompany programma wordt meestal gegeven in twee dagen, waarin je bouwt aan een business case voor de terugkeer van je medewerkers naar een kantoor dat écht toegevoegde waarde biedt.
Mogelijke onderwerpen ochtendprogramma dag 1:
- Trends en ontwikkelingen in de werkomgeving: hybride werken, thuiswerken, duurzaamheid en gezondheid
- De rol van IT en Artificial Intelligence
- Verandering van de fysiek-digitale werkbalans
- Wat is de rol van technologie en hoe ga je daar mee om?
- Wat levert het voor je organisatie op?
Aan de slag met:
- Opdracht: Bepaal de impact van deze trends op je eigen werkomgeving
- Opdracht: Het maken van scenario’s hybride werken en de impact op de inrichting
Mogelijke onderwerpen middagprogramma dag 1:
- De werkomgeving als waardendrager voor de organisatie
- Hoe neem je stakeholders en beslissers hierin mee?
- Rollen en verantwoordelijkheden binnen de organisatie
- Welke technologische middelen kun je inzetten en hoe pas je ze toe op verschillende organisatie processen (zoals apps, inzichten op basis van gebruikersdata etc.)?
Aan de slag met:
- Opdracht: Welke ervaringen heb je op dit moment al met technologie in de werkomgeving?
Mogelijke onderwerpen ochtendprogramma dag 2:
- Klantwaarde en typering van je organisatie bepalen
- Integrale samenwerking tussen HR, Facility en IT
- Business case / value voor je organisatie: van kosten besparen naar waarde vergroten
- Voorbeelden / case studies van andere organisaties
Mogelijke onderwerpen middagprogramma dag 2:
Samen aan de slag met:
- Managementgame: Kansen en risico’s bepalen voor een Smart & Healthy Workplace