Logo

Nudging en framing in gebouwen

Geef gebouwgebruikers ongemerkt een duwtje in de gewenste richting

Opleidingbeeld
Je wilt bezoekersstromen met zachte hand langs de juiste paden door je gebouw leiden. En je (interne) klanten zich laten gedragen op de manieren die jij wenst. Mensen die voor het gebouw staan te roken? Autogebruikers die parkeren op de verkeerde plekken? Na deze overtuigende incompany training pak je dit soort uitdagingen anders aan. Want met nudging en framing leer je het gedrag van klanten en bezoekers ongemerkt overtuigend te beïnvloeden.

Nudging en framing in gebouwen: in het kort

Wat leer je in dit incompany programma?

Als regisseur van je gebouw probeer je klanten en bezoekers op een natuurlijke manier door het gebouw te laten bewegen. Met een doordachte routing, bewegwijzering, aanwijsborden en vriendelijke verzoeken. Maar toch hebben mensen niet altijd het gedrag dat je hebt gepland. 

 

Met nudging en framing met taal, beïnvloed je onbewust het gedrag. Zo geef je ongemerkt kleine duwtjes en doen mensen zelf, in volle overtuiging, wat jij hebt bedacht. Hoe je dat doet leer je in dit incompany programma.

 

Dit zijn de resultaten van dit incompany programma:

  • Je leert, bedenkt en ontwerpt de juiste duwtjes te geven aan de mensen in je gebouw. 
  • Je weet gebruikers te ‘verleiden’ tot bepaalde keuzes en hun gedrag te veranderen. 
  • Je kunt de onbewuste kant van taal strategischer inzetten om je instructies eenvoudiger op te volgen. 
  • Je kunt zelf aan de slag met het verbeteren en toepassen van duwtjes.
  • Je heeft een concreet plan van aanpak voor een door jou gekozen praktijksituatie.

Dit neem je als bagage mee:

  • Je begrijpt de kracht van nudging en framing en waar dat in je voordeel kan werken.
  • Je herkent de situaties waar nudging en framing ontbreekt, of verbeterd kan worden.
  • Je weet wat de voorwaarden voor een effectief duwtje zijn.
  • Je weet hoe je met nudging mensen verleidt hun gedrag direct aan te passen.
  • Je kunt met framing door onbewuste beïnvloeding met taal bewegingsstromen sturen.

 

Na afloop van de masterclass weet je hoe je veelvoorkomende situaties met kleine duwtjes meteen kunt oplossen, zoals: 

  • De trap gebruiken in plaats van de lift.
  • De (juiste) afvalbakken gebruiken in het bedrijfsrestaurant.
  • Flexplekken opgeruimd achterlaten.
  • Niet-roken voor de ingang van het gebouw.
  • Veilig bewegen op het parkeerterrein. 

 En tekst en beeld kunt je nét even slimmer inzetten als je via een bordje meer tekst en uitleg wilt geven!

  

 

 

Voor wie is deze incompany training?

In deze masterclass leer je hoe je het gedrag van gebruikers en bezoekers van je gebouw ongemerkt kunt beïnvloeden en in de juiste banen kunt leiden. 

 

In deze situaties is dit programma zeker voor je geschikt:

  • Je wilt concrete problemen aanpakken in het gebruik van je gebouw door bezoekers en gebruikers.
  • Je ziet kostenbesparingen als je gedrag in je gebouw zou kunnen ‘omduwen’. 
  • Je staat voor een nieuw project waarvoor je het gedrag van bezoekers en gebruikers van je gebouw moet beïnvloeden.
  • Je wilt weten waar nudging en/of framing in je gebouw kan helpen om gedrag een ‘duwtje’ te geven.

Met een 'nudge' oftewel 'duwtje' kun je mensen onbewust stimuleren zich op een gewenste manier te gedragen. Je hebt drie soorten ‘duwtjes’

 

1. Duwtjes via sociale context

Binnen de sociale context heb je een aantal principes:

  • Wederkerigheid: Voor wat hoort wat
  • Consistentie: We zijn erg graag consistent… ook als dat niet het beste resultaat oplevert
  • Sociaal bewijs: We doen graag wat de rest doet
  • Schaarste: Het is nu of nooit.   

 

2.  Duwtjes via keuzes

Liever een beetje keuze dan geen keuze aub!

De waarheid ligt in het midden, dus die kies ik

Lastig of uitgebreid? Dan kies ik de laatste 

…of ik kies niks! Lekker bij ‘t status quo blijven

 

-  Valt er iets te kiezen?

-  Hoe zorg je ervoor dat er iets te kiezen valt?

-  Hoe zorg je ervoor dat mensen kiezen wat jij wil?   

 

3.  Duwtjes via de omgeving

-  Kun je iets doen met kleuren, lijnen, licht of andere onbewuste ‘markers’

-  Voelen mensen zich waar nodig bekeken?

-  Verleid je niet per ongeluk de andere kant op doordat iets heel (on)aantrekkelijk is?

 

Weten hoe je nudges opstelt in je eigen praktijk? Volg dan de masterclass Nudging en framing in gebouwen. Zie programma voor meer informatie

 

 

'Geef duidelijkheid en liever een oplossing in plaats van een verbod'

 

Nudging en framing in de praktijk

Hoe werkt nudging in de facilitaire praktijk? En wat kun je met framing? In deze video laten taalstrategen Jolijn Mes en Sarah Gagestein dit aan de hand van sprekende voorbeelden zien.

 

 

 

Nudging en framing in gebouwen: programma

Docenten: Lindi Boeije

 

In dit incompany programma leer jij en je collega's hoe jullie het gedrag van gebruikers, bewoners en bezoekers van gebouwen ongemerkt maar overtuigend kunt beïnvloeden. Je geeft ze daarmee een ‘duwtje’ in de richting zoals jij dat wenst. En je maakt voor je eigen praktijksituatie een concreet plan van aanpak.

 

Mogelijke onderwerpen ochtendprogramma:

  • Wat is nudging en wat is framing?
  • Waarom werkt beïnvloeden soms beter dan uitleggen?
  • Wanneer heb je een nudge of frame nodig?

Aan de slag met: 

  • Frames leren ontwerpen 
  • Nudges leren ontwerpen 

 

Mogelijke onderwerpen middagprogramma:

  • Nudging in uw praktijk
  • Rondgang langs de ingezonden praktijksituaties van de deelnemers

Aan de slag met:

  • Intervisie
    • Wat is het probleem?
    • Aanpak van de probleemanalyse
    • Wat zijn de oplossingsrichtingen en waarom?

  • Persoonlijk plan van aanpak

Afsluitende learnings:

  • Do’s & don’ts voor nudging & framing in de praktijk

 

Lindi Boeije

Sprekersfoto
Taalstrateeg en framingexpert
Met een master Taalkunde (Universiteit Utrecht) en een master Retorica (Universiteit Leiden) op zak, weet Lindi Boeije als geen ander hoe je taal voor je kunt laten werken en daarmee anderen kunt overtuigen van jouw idee of visie. Lindi is werkzaam bij Taalstrategie en adviseert bedrijven, maatschappelijke organisaties en politieke partijen hoe zij een boodschap zo helder, aansprekend en overtuigend mogelijk over kunnen brengen.

Cedeo

© Sijthoff Media. Auteursrecht voorbehouden.